gids

Oktober

Veel Nederlanders hebben nog moeite met regelgeving omtrent Koop op Afstand. Dit is gebleken uit observaties van Direct Solutions.

Telemarketing is een breed branche. Het kent veel voordelen zoals aanbiedingen en kortingen en vooral ongekende mogelijkheden als men buitengewoon wilt winkelen. Men koopt eigenlijk op afstand doormiddel van een telefoongesprek. Men kan zelf bellen of vaak wordt er gebeld vanuit de telemarketing. Maar wat is telemarketing nu precies?

Telemarketing gaat vaak niet uit van één organisatie. Het zijn vaak bedrijven en kleinere bureau’s die samenwerken aan een ‘project’. Een project is dan hetgeen wat de consument kan kopen. Er is vaak een duidelijke takenverdeling en een expretisegebied van de bedrijven die samenwerken. Zo is een ‘callcenter’ vaak getraind in het ‘verkopen’. De projecteigenaar is iemand die een product ‘aanbiedt’ of ‘mogelijk’ maakt het te verkopen. Dan moet er nog geincasseerd worden via een ander partij, etc.

Vaak komen er nog tussenpartijen meekijken in het spel. Een projecteigenaar kan machtigingen verdelen onder een aantal bemachtigde tussenpartijen. Die kunnen weer verkopers, dus callcenters, benaderen om het product te verkopen. Zo ontstaat er een keten van bevoegde professionals die samen aan een commercieël doel streven.

De samenwerking is is gebaseerd op contracten en worden onderlinge afspraken vastgelegd in een overeenkomst. Het nadeel hiervan is dat de samenwerking niet gepubliceerd wordt. Dus het is moeilijk te achterhalen met welke partijen een X-bedrijf heeft gewerkt. Terwijl X-bedrijf misschien een erkend en gerespecteerd Nederlands merk is, komt het nog vaak voor dat er gewerkt wordt met een minder zorgvuldig organisatie. Waarom wordt er toch gekozen voor een minder kwalitatief bureau? Dat scheelt in de centen.

Telemarketing is een handig manier om leuke aankopen te doen. Enkel, en helaas, zijn veel mensen in betalingsproblemen gekomen omdat de management ontbreekt. De projecteigenaar ( X-bedrijf ) heeft vaak niet alle grip op een verkoper ( callcenter ). Als er ook nog eens een tussenpersoon aanwezig is wordt het erg moeilijk om een administratie bij te houden. Daarom moet dat altijd goed besproken worden van te voren.

Het probleem als conclusie. Wie is verantwoordelijk voor de administratie en onrechtmatige opslag van persoonsgegevens? Is dat een callcenter, een tussenpersoon of de projecteigenaar? Dus de projecteigenaar waarvan u de naam en het merk kent en vertrouwt?

In een vervolgartikel gaat Direct Solutions beschrijven wat de regels zijn bij Koop op Afstand. De beschrijving zal u een zekerheid bieden in een gesprek indien u dit wenst te voeren in de toekomst. Hoe werkt een BMN-register, wat is een recht op verzet, wat zijn de stappen bij een aankoop en wat zijn uw rechten en plichten?

Het is inderdaad zo dat telemarketing veel voordelen heeft. Het proces van aankoop moet wel goed bewaakt worden. Als u daar niet kundig in bent kunt u onze publicaties volgen. Heeft u een betalingsconflict en betwist u een ( wettelijk gegrondigd ) aankoop? Direct Solutions is uw bemiddelaar in betalingsconflicten.

Direct Solutions B.V.